den fula ankungen

Imorgon (läs idag) kommer det största i mitt liv att ske. Jag ska äntligen, efter i princip 10 års väntan och 3 år med fast tandställning, operera min käke. Många frågar och alla undrar precis samma sak "varför?". Ja, det är en bra fråga för er. Men för mig som har levt med detta i hela mitt liv, så är det en självklarhet. Jag har sedan 5:e klass haft olika sorters tandställningar. Det började med lös, som jag själv fick spänna ut varje kväll. Sedan blev det ett uppehåll i väntan på min fasta. Ett tag trodde jag inte att jag skulle ha några tänder kvar så många som dom drog ut.. Inför den fasta på underkäken var jag tvungen att ha bettskena och fast tandställning på överkäken. Varför? Eftersom jag har underbett kunde jag inte bita ihop som vanligt, då jag skulle förstöra den fasta på överkäken. När tänder sedan var flyttade någorlunda rätt på överkäken, sattes den fasta in på underkäken.
Veckor blev månader.
Mina visdomständer opererades ut, plågsamt.
Sedan flöt det på som vanligt. Var på besök en gång vart 3:dje vecka.
Och nu är det dags.
 
Opererar jag inte min käke nu, kommer jag ha "tuggat" sönder den inom ett par år.
 
Det som kommer hända nu är att min underkäke kommer kortas ner och flyttas bak, samtidigt som min överkäke kommer delas i tre. Mitten partiet kommer flyttas så att min mittenlinje, blir centrerad, Min överkäke kommer också att flyttas fram. Man kommer inte kunna se några ärr eller så på utsidan, dock kommer jag att se ut som en fotboll och vara blåslagen från kinder och ner på halsen som om någon försökt slå ihjäl mig. Mitt ansikte kommer vara svullet i ca 4-6 veckor, det är lite olika. Det som sen kommer hända är att mitt ansikte får rätt proportioner, hakan hamnar i rätt läge med näsan och min överläpp blir fylligare, samt att området kring näsan fylls ut. Ca 4-6 månader efter operationen kommer jag lägga min tandställning, varför den kommer sitta där så länge efteråt är för att den fungerar som ett gips. Jag kommer ligga inne på sjulhuset i tre dagar, under dom tre dagarna kommer jag bära en bask, en såkallad "kylmask". Den kommer cirkulera 16 gradigt kallt vatten för att hålla svulnaden nere så mycket som det går. Jag har just nu tagit sjukskrivet ifrån jobbet i 4 veckor, men tiden får avgöra hur det blir.
 
Lika mycket som jag ser fram emot detta, lika mycket skrämmer det mig. Smärta och nålar är inte min grej, men gud vad jag kommer bli vacker. Jag har längtat efter att vara nöjd över min egen spegelbild i så många år jag kan minnas. Äntligen är det dags att bli nöjd, äntligen kan jag älska mig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0